David Cosials, d’Alerta Roja a València: “La pandèmia ha visibilitzat la falta d’ajudes i d’estructura del sector cultural valencià”

El passat 17 de setembre el sector cultural d’arreu de l’Estat Espanyol va proferir un crit d’auxili. En total, 28 ciutats espanyoles (també del País Valencià i Catalunya) es van tenyir de roig baix la proclama d’Alerta Roja. En aquest cas, Ximo Puig el 21 de setembre ja ha anunciat una ajuda de 25 milions d’euros per al sector cultural valencià. «És positiu», declara David Cosials, de MUTE a València (Mobilització Unida de Treballadors de l’Espectacle), i continua: «l’únic és que cal saber on anirà exactament». Són moltes les reivindicacions pròpies del moviment (es pot consultar quines mesures reclama Alerta Roja aquí) i cal tindre en compte que el teixit cultural valencià, en concret, ja es troba desestructurat, i per això, la crisi de la covid 19 «ha visibilitzat la falta d’ajudes i d’estructura», declara Cosials en una entrevista telefònica cinc dies després d’aquesta macro mobilització del sector cultural. 

Com es valora que ací al País Valencià la Generalitat anuncie un paquet d’ajudes de 25 milions d’euros per al sector cultural?

A veure, és positiu, l’únic és que cal saber on anirà exactament. Tota ajuda a la cultura és positiva. 

És insuficient?

Està molt bé aquesta ajuda i forma part del que es demana, però després hi ha un llarg camí per fer.

Parlem d’un sector oblidat per les administracions?

Així és, justament per això hem hagut de fer la mobilització, perquè se’n recorden de nosaltres i que també donen un cop de mà a la cultura perquè no caiga en l’oblit i també als treballadors. 

Eres positiu pel que fa a la resposta de les Administracions? 

Soc positiu i vull pensar que sí i en cas que no, nosaltres seguirem amb el nostre treball i recordar que necessitem ajuda perquè estem en una situació molt greu. 

 

Fotografia realitzada per Malú Jiménez (@malu_jay_jay a Twitter).

Em pots fer un balanç de la manifestació que s’ha produït al País Valencià? 

Resposta va haver-hi i de fet, per garantir una possible traçabilitat es van lliurar una sèrie de tiquets i aquests van desaparéixer en un dia i mig. Després, a tota la gent que va voler vindre espontàniament se li va prendre totes les dades. No va haver-hi cap problema. 

Es tem que es puga demonitzar la mobilització com va passar, per exemple, al 8M? 

En principi ací no s’ha produït cap contagi en cap ciutat, ha estat tot molt controlat i organitzat i per això, no es té perquè produir-se cap contagi. 

Una de les reivindicacions principals del moviment és que la cultura és segura

Efectivament, de fet, és una de les coses que volíem demostrar, que la cultura és segura i es pot seguir realitzant amb unes mesures sanitàries adequades. 

Dins del sector musical, sobretot aquí al País Valencià, diferenciem entre autònoms i artistes que treballen en negre a causa de la precarietat del sector. Quina resposta hi ha per a aquestes persones que no poden accedir a ajudes?

Si no estan regulats, i de fet ho demanem al manifest, cal que es regule el sector i tota la indústria de l’espectacle perquè els puga arribar aquestes ajudes. 

La crisi del coronavirus ha visibilitzat més encara el problema estructural del sector cultural del País Valencià? 

I tant, tot açò s’arrossega del passat, ja que el sector estava a molt desestructurat. La pandèmia ha visibilitzat la falta d’ajudes i d’estructura. Com no hi ha, el problema és major perquè totes les persones que haurien d’estar gaudint d’aquestes ajudes per poder sobreviure, no ho estan fent i ho passen malament. 

Com us organitzeu en l’àmbit d’Alerta Roja? 

Ens organitzem localment per grups de treball, cada ciutat aporta personal a través d’associacions o voluntaris. Tota la informació es rep des d’un nucli central perquè totes les mobilitzacions siguen iguals. Localment cada grup ho ha adaptat a la seua ciutat. 

Es preveuen més mobilitzacions? 

Si cal, i lamentablement, segurament faça falta, ja que encara que els polítics es mouen, caldrà veure com s’executen aquestes ajudes perquè tot arribe al seu lloc. Mentre el problema seguisca, seguirem.  

Hi ha un termini per començar de nou les mobilitzacions? 

Per ara els estem donant temps perquè sabem que les mesures no es poden tirar endavant d’un dia a un altre, però estem veient com es van desenvolupant els esdeveniments. 

De totes les mesures que es reivindica, quines són les més urgents? 

Les més urgents són, en primer lloc, reactivar eixes ajudes que no han arribat a les empreses o als treballadors, qui necessiten viure el dia a dia. També reactivar les agendes de programació cultural perquè es puguen fer amb les condicions sanitàries pertinents. 

Hi ha una falta de comunicació entre l’Estat i els ajuntaments? 

Clar. En realitat, el problema és que cal que es done unes pautes a les autonomies perquè aquestes sàpiguen com actuar, si no, els ajuntaments no saben què fer. Que se’ls done unes pautes o que se’ls atorgue certa llibertat perquè ells puguen crear les pautes, no es pot quedar tot en l’aire.

La cultura està ferida de mort? 

Depén del suport que ens donen. La recuperació serà dura perquè el sector està en un estat molt crític i la recuperació serà molt dura. Però quan més tarden a donar solucions, certs sectors no es podran recuperar en anys.

Article corregit per Anna Albert.
Traductora i correctora en constant aprenentatge de noves llengües. Dolçainera a temps parcial i esperantista a temps complet. Apitxà em pariren i ací estic.

 

Article escrit per:

Tàrsila Galdón

Tàrsila Galdón

Periodista en procés de constant aprenentatge, amb ganes de contar històries que siguen capaces de desestabilitzar imperis sencers. Ací em trobe també, escrivint sobre música valenciana: un món que a poc a poc, em sedueix cada cop més. Encara que us he de confessar que el meu gran amor acadèmic és, per ara, la comunicació política.

Anteriors

[Repàs d’actualitat] Maluks publiquen el seu anticipat senzill “Olor d’ones”

Recents

[Repàs d’actualitat] Xavi Sarrià publica “No s’apaguen les estreles” de la BSO de “La mort de Guillem”

X
X