Un Trovam marcat per la tensió d’una cultura segura necessària

La huitena edició de la Fira Valenciana de la Música Trovam-Pro Weekend ha tancat aquest any i s’ha convertit en un símbol d’esperança per a la cultura. L’ambient es pot descriure com un remolí d’emocions, amb la certesa que serà dels únics festivals (sinó l’únic) que s’ha pogut realitzar en aquest 2020 boig. Per això, el sentiment predominant era de gratitud: cadascun dels artistes que han passat pels escenaris del Trovam s’ha desfet en paraules plenes d’agraïment. La fira també ha significat un buf d’aire fresc per al públic, ha simbolitzat eixa desconnexió amb una realitat marcada pels contagis, la pandèmia i les morts. 

Malgrat que aquesta fira valenciana sí que ha suposat aquesta comentada desconnexió, no ha pogut estalviar-se les mesures de seguretat. Els esdeveniments s’han dut a terme en dos punts principals: l’Auditori de Castelló i el Teatre Principal de la ciutat. Així doncs, en tot moment, per a accedir als recintes, es prenia la temperatura al públic assistent i als professionals, qui també havien de dispensar-se gel hidroalcohòlic i portar la mascareta en tot moment. 

Els aforaments a les actuacions, a més, han estat limitats, segons cada cas. L’organització també ha informat que les instal·lacions han gaudit, tothora, d’un servei de ventilació i desinfecció dels espais. A més a més, s’ha produït una assignació prèvia de les butaques i les persones s’asseien en grups bambolla. Les acreditacions i les entrades eren nominals i una vegada s’acabava l’actuació, l’eixida havia de produir-se de forma escalonada. El servei de beguda i menjar, tant a l’Auditori de Castelló com al Teatre, no ha funcionat per tal de prevenir contagis. 

En fi, les mesures de seguretat eren realment fortes, ja que el Trovam es jugava tota la seua reputació a una carta en un context tan complex. El lema ‘La Cultura és Segura’ s’ha convertit en el mantra d’un Trovam molt estrany i amb moltes limitacions. De fet, aquest concepte és el que crema tant a les goles dels artistes com de tots els treballadors de la cultura, que no entenen com “una administració pot tancar un sector sense donar-li una alternativa”, explicava en aquesta revista Ana Díaz, programadora de la Sala La Peligro i encarregada de premsa de En Viu!, en una entrevista també hui publicada. 

Per aquesta necessària seguretat, de fet, s’han realitzat tots els concerts (Nuc, Funkiwis i Cactus) programats a la plaça Hort dels Corders de forma “streaming”. A més, el mateix dissabte el Trovam anunciava que se suspenia una de les seues actuacions més esperades: Ovidi 25 a causa d’un possible contacte amb un positiu de Covid. Cal destacar, a banda, que l’integrant afectat havia donat negatiu a la prova PCR, però per garantir la màxima seguretat al Trovam, es va decidir suspendre. 

“Pot ser aquest any hagi sigut difícil, però alguns moments es poden salvar”, en paraules paregudes es manifestava Pablo Sánchez en l’últim dels concerts, Ciudad Jara. El cantant es va posar el repte de marcar a cadascun dels assistents per regalar-los un instant efímer de felicitat. I vaja si ho va aconseguir. La intimitat marcava cadascun dels concerts de la fira: des de Tardor, fins a Vienna o fins a Anna Andreu. I el públic ho agraïa, s’emocionava i s’esborronava. Que difícil és transmetre per paraules tot el que el Trovam ha significat aquest any! 

En aquesta fira valenciana de la música, cada actor ha donat el seu màxim per fer d’aquesta experiència, única. Perquè ho necessitaven i ho necessitàvem. Els concerts se succeïen imparables (tot i que ha resultat impossible assistir a tots, ja que molts se celebraven a la vegada), i cada artista ha deixat la seua ànima en cada actuació, assedegats de concerts.

Però el Trovam no és només música, ja que aquesta fira aglutina quatre dies de xerrades professionals i actuacions. Com no podia ser d’altra manera, les xerrades han versat sobre les conseqüències de la Covid en el sector. Segons el balanç que s’ha realitzat consultant a diversos col·lectius com l’Associació de Promotors (MusicaProCV), mànagers (Valencian Music Association- Fira Trovam!), sales (En Viu!) i altres empreses de la Comunitat Valenciana, el sector de la indústria musical s’enfronta a una pèrdua de 8.660.000 euros. 

 

Per això el Trovam és tan important, i, de fet, ha esdevingut un símbol, perquè el sector necessita demostrar ferventment que la cultura és segura. La fira Valenciana de la música ha comptat amb un total de 35 concerts repartits en 4 jornades. Un cúmul d’artistes desitjosos de compartir els seus discs o àlbums que, molts, no han pogut rodar pràcticament aquest any. Aquest sentiment d’enyorança es notava en un escenari tacat per la suor dels músics i per l’originalitat, com la xaranga sorpresa dins del Teatre Principal durant l’actuació de Pleasant Dreams. Una altra cosa no, però aquest, és un Trovam per recordar. 


Article corregit per Anna Albert.
Traductora i correctora en constant aprenentatge de noves llengües. Dolçainera a temps parcial i esperantista a temps complet. Apitxà em pariren i ací estic.

 

Article escrit per:

Àngela Sanchez i Tàrsila Galdón

Àngela Sanchez i Tàrsila Galdón

Anteriors

Ana Díaz, encarregada de premsa de l’associació de sales de música En Viu!: “No entenc com una administració pot tancar un sector sense oferir una alternativa”

Recents

A la valenciana amb Senior i el Cor Brutal

X
X